Безпечне водіння та «людський фактор»
"Ну! – скаже читач. – Знову ця тема, що набила оскому, про горезвісний людський чинник». І буде правий. Неуважність та втома водіїв, дратівливість та хамство на дорозі – тема, яка, на жаль, не втрачає своєї актуальності. І знаючи загальні особливості поведінки людей, можна навчитися контролювати свої дії, не підкоряючись загальному настрою, і навіть вміти взаємодіяти коїться з іншими учасниками руху.
Перший курс захисного водіння було організовано у Сполучених Штатах у 1964 році. Навчання водінню у сфері безпечного водіння вже понад півстоліття використовується у скандинавських та англосаксонських країнах.
Управління автомобілем – річ, безперечно, приємна, але й відповідальна. Крім різнорідності руху руками та ногами, автоматизм дій, яких водій виробляє завдяки здобутим навичкам та досвіду, відбувається колосальна розумова робота, де водій повинен не тільки прорахувати траєкторію руху, а й спрогнозувати поведінку інших учасників руху. Конфлікти на дорозі – ситуація досить поширена. Це пояснюється відмінністю сприйняттів дорожньої ситуації різними водіями, що знаходяться в одному і тому ж середовищі, їх манерою їзди, темпераментом та особистісними якостями.
Усім відомий факт – чим гірша погода, тим гірша поведінка. Наприклад, у дощову, холодну погоду пішоходи стають більш нетерплячими, і коли на світлофорі блимає червоним 4-я секунди, пішохід почне переходити дорогу, не чекаючи «зелених цифр». Водії теж не відрізняються стриманістю, частіше підрізають, забувають позначати світловими сигналами свої маневри та інше.
Не складно спрогнозувати, що пішоходи скорочуватимуть шлях мало не навперейми авто, що рухається, звернувшись до тролейбуса, що підходить на зупинку. У той час, як водій автобуса або тролейбуса, що виїжджає з «кишені» зупинки, сам часто приділяє недостатньо уваги іншим транспортним засобам. Помічено, що водії вантажівок, закінчуючи ввечері зміну, частіше порушують правил дорожнього руху, ніж у ранкові та денні години.
Ще один поширений момент – водії, які, не дотримуючись дистанції, під'їжджають надто близько до авто, що стоїть попереду. Особливе місце займають весняні виїзди, коли водіям потрібно відновити навички своєї колишньої техніки водіння. У фактор ризику входить, як не дивно, їзда звичним маршрутом – водій розслабляється, тому що шлях йому знайомий, і втрачає той ступінь уваги, який вимагає дорога. І будь-яка несподіванка може призвести до плачевних наслідків.
Одним словом, якою б досконалою не була техніка, скільки б «наворотів» авто виробники не додали, головним залишається «людський фактор». Будьте пильні та уважні на дорозі, виявляєте повагу до інших учасників руху, і будь-яка поїздка буде справді приємною.